Poker Psykologi

Tilt: Når hjernen modarbejder dit spil

Pinterest LinkedIn Tumblr

Tilt er et seriøst problem for mange pokerspillere – både amatører og topprofessionelle spillere har oplevet det. De bedste spillere er dem, der genkender faresignalerne og tager dem i opløbet, så de ikke ender med store tab.

Vores hjerner er ikke umiddelbart skabt til poker. Hjernen er udstyret med en “automatpilot”, som reagerer, når vi udsættes for fare. Denne mekanisme er mere end 300 millioner år gammel og har uden tvivl været nyttig gennem hele historien, hvor der har været brug for at kunne reagere hurtigt på fysiske trusler.

Problemet er, at mekanismen også reagerer på psykisk “fare” – noget, som vi hele tiden udsættes for ved pokerbordet.

Når vi udsættes for fare, reagerer hjernen med at skrue op for følelsesmæssige aspekter som frygt, vrede og forsvarslyst. Det sker på bekostning af højere hjernefunktioner som rationalitet, selvkontrol, logik og overblik. Uden denne automatreaktion ville du formentlig kunne spille perfekt poker uanset din følelsesmæssige tilstand.

Den skinbarlige sandhed er, at du ikke kan kontrollere denne reaktion. Hvad du kan gøre er dog at lære den at kende, blive fortrolig med den og handle korrekt, når den opstår.

Sådan modvirker du tilt

En forudsætning for at forhindre tilt er at skabe sig et overblik over hvilke situationer og mønstre, der forårsager tilten. Heldigvis er tilt forholdsvist forudsigeligt og opstår som regel af allerede kendte årsager. Det betyder, at man kan udarbejde en forebyggende strategi og en klar “nødplan” inden tilten opstår.

Denne simple plan kan hjælpe dig med at forhindre tab på grund af tilt:

1. Identificer triggerne

Lav en liste over situationer og handlinger, der påvirker dig følelsesmæssigt, når du sidder ved pokerbordet. Disse triggere kan både opstå på baggrund af dine egne og modstandernes handlinger. Faktisk behøver de slet ikke opstå ved pokerbordet. Hvis du allerede inden spillet er følelsesmæssigt ude af balance, kan det have særdeles skadelig effekt på dit spil.

Vær grundig og ærlig, når du laver din liste og noter alle de mulige triggere, du kan komme i tanke om.

Når listen er færdig, markerer du henholdsvis de triggere, som forekommer oftest og de som fremkalder de største følelsesmæssige reaktioner.

2. Identificer reaktionerne

Lav nu en liste over de reaktioner, der opstår som respons på triggerne. Hvad tænker og føler du, når du udsættes for disse belastninger? Hvordan reagerer du fysisk? (læg f.eks. mærke til vejrtrækning og puls). Hvordan påvirker de dit spil? Åbner du flere eller færre hænder? Raiser du mere aggressivt postflop? osv.

Læg mærke til disse reaktioner – eller tendenser – når du spiller og brug dem som en tidlig advarsel om, at du er på vej til at miste kontrollen. Det kræver lidt arbejde. Vi har alle forskellige tærskler, så det er umuligt at give en generel vejledning til, hvornår alle alarmklokker bør bimle.

3. Læg en forebyggende strategi

Nu hvor du kender både årsager og virkning til tilt, er det tid til at lave en forebyggende strategi.

Målet er at have en klar plan, så du undgår at overskride din personlige tærskel. Hvad gør du, når du kan mærke, at du er tæt på din tærskel?

For nogle mennesker virker det at tage 3 dybe vejrtrækninger uden at forlade bordet. For andre kan det være meditation, en lang gåtur eller en tur i fitness centret, mens andre igen har brug for at tage en længere pause fra pokerbordet.

Beslut dig for, hvad der umiddelbart virker for dig, noter det på en post-it og sæt den et sted, du kan se, mens du spiller.

4. Evaluer og tilpas

Det er langt fra sikkert, at din første strategi er effektiv. Tiltbekæmpelse er en løbende proces, som kræver at du altid er opmærksom på nye signaler og tager hånd om dem.

Derfor er det vigtigt at gennemgå din handlingsplan med jævne mellemrum og foretage eventuelle tilpasninger, så du opfanger problemerne, før de ender i en katastrofe.

Skriv din kommentar